از هدف گذاری 32 میلیارد دلاری صادراتی کالا و خدمات به کشورهای همسایه تا اجرای 100 پروژه برای ورود شرکت‌های دانش بنیان به صنعت


امسال وزارت صنعت، معدن و تجارت برای صادرات 32 میلیارد دلاری کالا و خدمات به کشورهای همسایه و فعالسازی 150 معدن کوچک مقیاس هدف گذاری کرده است. همچنین اجرای یکصد پروژه برای ورود شرکت های دانش بنیان به صنعت نیز در دستور کار است.

به گزارش شاتا، وزارت صنعت، معدن و تجارت در جهت تحقق رونق تولید در سالی که به تدبیر مقام معظم رهبری به سال رونق تولید نامگذاری شده است، اقدام به تدوین و اجرای 35 پروژه در 7 محور کرده است.

هدفگذاری 32 میلیارد دلاری صادراتی کالا و خدمات به کشورهای همسایه

توسعه صادرات غیر نفتی یکی از 7 محور تدوینی وزارت صمت در جهت تحقق رونق تولید و خود مشتمل بر 3 برنامه راهبردی است. افزایش حجم و تنوع محصولات صادراتی کالا و خدمات به کشورهای همسایه با هدف 32 میلیارد دلار صادرات با افزایش 31.6 درصد به 15 کشور هدف شامل عراق، امـارات متحده عربی، تـرکیه، افغانستان، پاکستان، عـمان، آذربایجان، ترکمنستان، روسیه، کویت، قطر، ارمنستان، قزاقستان، بحرین و عربستان سعودی و همچنین 12 میلیارد دلار صادرات با افزایش 8.8 درصد به سایر کشورهای دارای اولویت شامل چین، هند و روسیه مهمترین این برنامه ها است.

در همین راستا توانمند سازی و توسعه بنگاه های خرد، کوچک و متوسط با هدف افزایش صادرات غیرنفتی با هدف افزایش صـادرات SMEها از طریق کنسرسیوم‌های صادراتی و 70 میلیون یورو صادرات غیر نفتی نیز در دستور کار به عنوان یکی دیگر از این سه برنامه قرار گرفته است.

همچنین گسترش قراردادهای تهاتری کالا – کالا برای مبادلات کالاهای وارداتی و صادراتی با هدف گسترش قراردادهای تهاتری کالا- کالا نیز برنامه دیگر در چارچوب محور توسعه صادرات غیر نفتی است.

محور دیگر برنامه های تدیون شده وزارت صمت، توسعه معادن و صنایع معدنی است که خود مشتمل بر 5 برنامه است. در این راستا، اجرای نقشه راه معدن و صنایع معدنی با هدف برنامه ریزی جهت شناخت مزیتها و پتانسیلهای معدن و صنایع معدنی و توسعه به منظور ارتقای بخش معدن به جهت دستیابی به اقتصاد غیر نفتی در راستای اقتصاد مقاومتی 27 پروژه در قالب 66 سیاست دنبال و پیگیری می‌شود.

فعالسازی 150 معدن کوچک مقیاس

اجرای پروژه توسعه فعالیت‏های اکتشافی، اجرای پروژه احیا، فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس به تعداد 150 معدن با هدف فعالسازی معادن کوچک مقیاس، ایجاد اشتغال در بخش معدن و افزایش میزان استخراج مواد معدنی و تجهیز و نوسازی معادن کشور دیگر برنامه های تدوین شده در راستای این محور است.

همچنین اجرای پروژه تکمیل زنجیره ارزش فلزات اساسی (فولاد، مس و آلومینیوم) با هدف تکمیل زنجیره ارزش فلزات در کشور و ایجاد ارزش افزوده بیشتر از معدن تا محصولات پایین دستی آن نیز در دستور کار است.

اما وزارت صمت توسعه فناوری و شرکتهای دانش بنیان با تغییر رویکرد از مونتاژکاری به نوآوری را مشتمل بر 4 برنامه مختلف ، نیز به عنوان محور دیگر تدوین و برنامه ریزی کرده است.

در راستای این محور برنامه ویژه اجرای طرح توانمندسازی تولید و توسعه اشتغال پایدار با هدف طرح ملی تاپ و با هدف توانمند سازی، توسعه دانش بنیان بنگاه‌های صنعتی ، معدنی وتجاری موجود و ایجاد اشتغال پایدار در دستور کار قرار گرفته است.

اجرای 100 پروژه برای ورود شرکت های دانش بنیان به صنعت

حمایت از رسوخ فناوری های ایجاد شده توسط شرکت های دانش بنیان به صنعت با همکاری تشکل های مرتبط (100 پروژه ) با هدف کاهش وابستگی به فناوری های خارجی در صنعت و ایجاد مراکز تحول دیجیتال در مواجهه با انقلاب صنعتی چهارم با هدف آماده سازی جهت ورود به نسل چهارم انقلاب صنعتی نیز دو برنامه دیگر این محور است.

حمایت از ایجاد دانش فنی و فناوری تولید محصولات منتخب وارداتی از نظر ارزبری با همکاری دانشگاه های توانمند کشور (20 مورد) ارتقای توانمندی های فناورانه و نوآورانه صنایع کشور در راستای رقابت پذیری آنها و دستیابی به توسعه اقتصادی، سودآوری مالی و افزایش رفاه ملی نیز به عنوان دیگر برنامه ها در دستور کار است.

گفتنی است، امسال در هیات دولت، چگونگی تحقق شعار رونق تولید با محوریت تولید بیشتر با کمیت بالاتر و کیفیت بهتر، مورد توجه قرار گرفته است.

نحوه اجرای این برنامه ها در چارچوب محور توسعه تولید و تعمیق ساخت داخل در کنار شش محور دیگر به صورت منظم و مداوم مورد رصد و پایش قرار می گیرد و گزارش های تکمیلی به عموم مردم اطلاع رسانی خواهد شد.

 

1398/03/28
نویسنده : مدیریت | بازدید : 577 نفر
کمیسیون های تخصصی کمیته اجرایی کارگروه ها

آخرین خبرها

نمایشگاه بین المللی صنعت و تجارت افغانستان

این نمایشگاه از تاریخ 23 الی 26 اردیبهشت ماه سال 1403 در محل نمایشگاه های بین المللی کابل برگزار خواهد شد...

بازدید : 45
1403/02/04

تجارت ماشین آلات و تجهیزات صنعتی در سال 1402

در این گزارش وضعیت تجارت کل کالایی با تاکید بر گروه کالایی ماشین آلات و تجهیزات صنعتی در سال 1402 و مقایسه متغیرهای مهم آن با سال 1401 به تفکیک مقاصد و مبادی مهم و گروه کالایی گوناگون تجهیزات صنعتی مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین به وضعیت تجارت ترکیه در زمینه تجهیزات صنعتی در سال 2023 و مقایسه آن با تجارت ایران نیز پرداخته شده است...

بازدید : 57
1403/02/03

رونق صنعت تولید پمپ‏ های حرارتی در چین

به استناد گزارشی که در اواخر مارس 2024 توسط آژانس بین ‏المللی انرژی منتشرشد، طی دهه گذشته مصرف گرما در ساختمان‏ های چین با سرعتی فراتر از سایر کشورهای جهان افزایش یافته و همین امر موجب شده است تا بعد از امریکا، چین با تقاضایی بالغ بر 12 اگزاژول، به دومین بازار مهم مصرف انرژی برای گرمایش آب و محیط تبدیل شود و این موضوع به معنی استمرار افزایش استفاده از تجهیزات گرمایشی در چین خواهد بود....

بازدید : 100
1403/01/29

دستاوردهای گرایش به نزدیک‏ سپاری برای اقتصاد مکزیک

برای نخستین بار طی 20 سال اخیر، مکزیک بزرگترین صادرکننده کالا به امریکا شد. آخرین آمار وزارت بازرگانی امریکا حاکی از این است که در سال 2023 واردات امریکا از مکزیک با 4.6 درصد افزایش به 475.6 میلیارددلار رسید در حالی که واردات امریکا از چین با کاهش 20.3 درصدی حدود 427.2 میلیارددلار بود...

بازدید : 126
1403/01/27

کاهش سرعت افزایش تقاضای نفت در جهان

میزان افزایش تقاضای جهانی نفت در حال کاهش است و انتظار می‌رود در سال جاری به 1.2 میلیون بشکه در روز و در سال 2025 نیز به 1.1 میلیون بشکه در روز کاهش یابد...

بازدید : 137
1403/01/26

تحولات رشد اقتصادی از منظر اقلام هزینه نهایی

در این گزارش به طور خلاصه وضعیت تولید ناخالص داخلی از منظر اقلام هزینه نهایی و رشد آن طی بازه زمانی فصل نخست 1400 الی فصل پاییز 1402 با تاکید بر عوامل تعیین کننده رشد سرمایه‏ گذاری و اجزای آن مورد بررسی قرار گرفته است...

بازدید : 267
1403/01/21

تلفن : 88342600 , 88348113
فکس : 88345639

آدرس : تهران، بلوار کریم خان زند، بین ایرانشهر و خردمند جنوبی، پلاک 102، طبقه 6شرقی، کد پستی:1584774847
ساعت کاری : شنبه الی سه شنبه ساعت 8 صبح الی 5 بعد از ظهر (چهارشنبه 8 صبح الی 4 بعد از ظهر)

ارسال ایمیل

ما را دنبال کنید ...

طراحی و اجرا : ارتعاش گستر ایرانیان