برای تحقق -نهضت ساخت داخل- باید کار انقلابی انجام دهیم


 

برای تحقق "نهضت ساخت داخل" باید کار انقلابی انجام دهیم/ راه نجات صنعت، توسعه فناوری است/ ایجاد فرصت های مطالعاتی در واحدهای صنعتی در دستور کار است

به گزارش شاتا، رضا رحمانی اظهار داشت: انتخاب عنوان رونق تولید برای سالجاری از سوی مقام معظم رهبری فرصت جدید برای مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت فرآهم آورد تا بتواند بیش ار پیش توان سایر بخش ها را برای حمایت از تولید با خود همراه سازد.

وی افزود: وزارت صمت در 7 محور اصلی شامل "توسعه تولید و تعمیق ساخت داخل"، "توسعه صادرات غیر نفتی"، "توسعه معادن و صنایع معدنی"، "توسعه فناوری و شرکت های دانش بنیان با تغییر رویکرد از مونتاژکاری به نوآوری"، "مدیریت بازار و ساماندهی لجستیک تجاری"، "بهبود فضای کسب و کار مرتبط با بخش صنعت" و "تامین منابع مالی و توسعه سرمایه گذاری" و همچنین در 35 عنوان از برنامه عملیاتی اهداف رونق تولید را دنبال می کند.
رحمانی با اشاره به برنامه عملیاتی "نهضت ساخت داخل" در چارچوب محور اول اقدامات وزارت صنعت، معدن و تجارت، گفت: همانطور که مقام معظم رهبری در دیدار اخیرشان با روساء و اساتید مراکز علمی و دانشگاه ها تاکید فرمودند، امروز وزارت صمت برنامه ها خود را اعلام کرده و عزیزان دانشگاهی برای شروع همکاری های موثر وکارآمد باید پیشقدم شوند.
وی اضافه کرد: برای تحقق "نهضت ساخت داخل" باید کار انقلابی انجام دهیم و در این مسیر مراکز علمی، پژوهشی و فناوری دارای نقش بی بدیلی هستند.
وزیر صمت خاطرنشان کرد: خودکفایی، فعالسازی ظرفیت های خالی واحدها، افزایش صادرات، مدیریت ارز، ایجاد اشتغال پایدار در کشورمان و در شرایط امروز منوط به عملیاتی شدن اهداف نهضت ساخت داخل است.

برگزاری نمایشگاه دایمی تعمیق ساخت داخل
رحمانی گفت: همه واحد های بزرگ صنعتی مستقلا و همه واحدهای کوچک و متوسط در قالب انجمن ها و تشکل های صنفی خود مکلف به برگزاری نمایشگاه دایمی معرفی نیازمندی های خود در بخش تامین قطعات و تجهیزات هستند و در همین راستا شرکت های خودرو سازی و تولید فولاد در این موضوع به عنوان پیشگام عمل می کنند.
وی تاکید کرد: نمایشگاه هایی از این دست بهترین شرایط ممکن برای معرفی نیازمندی های بخش صنعت به همه دانشگاهیان و محققان کشور را داراست و این عزیزان می توانند در قالب شرکت های دانش بنیان و یا استارت آپ ها برای طراحی و ساخت این اقلام وارد کار شوند.

تا خودکفایی کامل "نهضت ساخت داخل" ادامه خواهد داشت
وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: داخلی سازی نیازمندی های صنعتی و معدنی کشور محدود به زمان نیست و باید تا تحقق خودکفایی کامل در بسیاری از صنایع این برنامه را با حدیت دنبال کنیم.
وی تاکید کرد: بدون هیچ تردیدی حتی اگر شرایط تحریمی هم به ما تحمیل نشده بود، باید برای قطع برخی وابستگی ها و پایداری اقتصادمان ضرورت دارد که ساخت داخلی را جدی بگیریم.

راه نجات صنعت توسعه فناوری است
رحمانی با اشاره به رشد حجم قراردادهای همکاری بخش صنعت و دانشگاه از 335 میلیارد تومان در سال 92 به 953 میلیارد تومان در سال 96، اظهار داشت: این میزان از سطح همکاری و انعقاد قرارداد مالی میان دو بخش صنعت و دانشگاه علیرغم رشد موجود در حد پایینی است و باید فعال تر و اجرایی تر از پیش وارد فضای همکاری شویم.
وی ادامه داد: تنها راه نجات تولید و شکوفایی صنعت توسعه فناوری و توسعه صادرات است و ما در حوزه توسعه صادرات هم، همکاری با مراکز علمی و دانشگاهی را مغتنم می شماریم و آماده هرگونه همکاری، دریافت و اعمال نظرات مبتکرانه و خلاقانه در این بخش هستیم.

ایجاد فرصت های مطالعاتی در واحدهای صنعتی در دستور کار است
رحمانی اعلام کرد: علاوه بر وزارت صنعت، معدن و تجارت خود واحدهای صنعتی نیز با تغییر رویکرد از همکاری با دانشگاه ها استقبال می کنند و بدین منظور ایجاد فرصت های مطالعاتی در واحدهای صنعتی در دستور کار است.
وی افزود: عمده واحدهایی که دچار مشکل شده اند در بخش فناوری هم دارای مشکلات اساسی هستند و این نشان دهنده ضرورت توسعه همکاری های دو طرف است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: در گذشته ارتباط رضایت بخشی میان دانشگاه و صنعت برقرار نبوده و در بسیاری از موارد دو طرف رضایت یکدیگر را از همکاری متقابل جلب نکرده اند لذا در این خصوص باید گام های مناسبی برداشته شود که همانگونه که عنوان شد "نهضت ساخت داخل" مطلع و مقدمه خوبی برای ایجاد همکاری های مشترک موفق در آینده نزدیک است.

 

1398/04/18
نویسنده : مدیریت | بازدید : 741 نفر
کمیسیون های تخصصی کمیته اجرایی کارگروه ها

تلفن : 88342600 , 88348113
فکس : 88345639

آدرس : تهران، بلوار کریم خان زند، بین ایرانشهر و خردمند جنوبی، پلاک 102، طبقه 6شرقی، کد پستی:1584774847
ساعت کاری : شنبه الی سه شنبه ساعت 8 صبح الی 5 بعد از ظهر (چهارشنبه 8 صبح الی 4 بعد از ظهر)

ارسال ایمیل

ما را دنبال کنید ...

طراحی و اجرا : ارتعاش گستر ایرانیان