لیبرا، ارزی پایدارتر از بیت‌کوین


 

آن‌گونه که از شواهد پیداست، رمزارزی که شرکت فیس‌بوک اعلام کرده است تا سال 2020 عرضه می‌کند با توجه به پشتیبانی گسترده ابرشرکت‌های دنیا و زیرساخت‌های مالی فراهم شده، رمزارزی پایدارتر از بیت‌کوین است، رمزارزی جدید که مزایای ارزهای سنتی را هم در برخواهد داشت.

 فیس‌بوک از برنامه خود برای یک ارز دیجیتال جدید پرده برداشته است، ارزی که مردم ‌می‌توانند به زودی و با آغاز سال 2020 از آن استفاده کنند.

لیبرا یک ارز رمزنگاری شده است که طبق گفته فیس‌بوک، غول رسانه‌های اجتماعی، ارزی خواهد بود که به کار تمام برای تمام اشخاص می‌آید. همچنین این ارز از حمایت شرکت‌های قدرتمند و مهم دنیا نیز برخوردار است.

انجمن مستقل حاکم بر ارز در ژنو سوییس که از نمایندگانی از 28 شرکت شامل مسترکارت، ویزا، پی‌پال، اوبر، ودافون، تریو کپتال، اسپاتیفای و ... تشکیل شده نیز حامی این طرح است. این انجمن علاوه بر اینکه به این ارز کمک می‌کند، هرکدام از شرکت‌های آن هم اجرای بخشی از پروژه لیبرا را به عهده دارند.

فیس‌بوک در حال ایجاد شرکت متمم دیگر به نام کالیبرا است که یک کیف پول دیجیتال برای استفاده از این ارز جدید فراهم خواهد کرد. این کیف پول به اپلیکیشن‌های دیگر نظیر برنامه‌های پیام‌رسان و واتس‌اپ نیز وصل خواهد شد. البته این غول رسانه‌های اجتماعی در چند سال گذشته به دلیل مدیریت اطلاعات شخصی و حریم خصوصی به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است. کارشناسان بر این باورند که حرکت به سوی قلمرو ارز رمزنگاری شده ‌می‌تواند راهی برای جبران خسارت‌های تبلیغاتی باشد. اما این ارز جدید چیست و در عمل چگونه به کار گرفته خواهد شد؟

 

ارز رمزنگاری شده چیست؟

ارز رمزینه نوعی ارز دیجیتال و یا مجازی است که نحوه طراحی آن به گونه‌ای است که بستری امن برای تراکنش‌های مالی ایجاد کند. به گفته گاریک هیلمن، رئیس تحقیقات شرکت رمزنگاری بلاکچین، رمزارز چیزی به صورت سکه یا اسکناس فیزیکی مشابه با پول‌هایی که در حال حاضر استفاده می‌شود نیست. همچنین این ارز توسط یک بانک یا موسسه مالی اداره نشده و توسط یک شبکه کامپیوتری مدیریت ‌می‌شود. رمزارز روی بلاکچین که یک پایگاه داده‌ توزیع شده است، ساخته می‌شود. این سیستم مانند یک کتاب است، حتی می‌توان آنرا به عنوان یک صفحه گسترده تصور کرد که پیگیری ‌می‌کند چه شخصی صاحب ارز است، ارزی که در برخی حالات در هزاران کامپیوتر انتقال می‌یابد.

 

رمزارز چگونه ظاهر شد؟

ایده ارز الکترونیک زمان زیادی است که مطرح شده. در اوایل سال 1980 یک دانشجوی علوم کامپیوتر در دانشگاه برکلی کالیفرنیا مقاله‌ای با موضوع توصیف پول نقد الکترونیکی ارائه کرد اما ارزهای دیجیتال اولیه موفق نبودند. این شکست تا سال 2009 که اولین رمزارز با نام بیت‌کوین موفق شد ادامه یافت.

دکتر ناتاشا پستل، یک استاد تاریخ اقتصادی در دانشکده اقتصاد لندن، در ایمیل خود به یورونیوز نوشته است: ایده اصلی، ایجاد یک ارز مستقل به لحاظ سیاسی بود که قابل چاپ توسط هیچ یک از دولت‌های کنونی نباشد. بنابراین یک نوع منشا هرج و مرج در این طرح وجود دارد. در حال حاضر هزاران ارز رمزنگاری شده مختلف در جهان وجود دارد.

 

مزایای بالقوه این ارز چیست؟

کارشناسان معتقدند این نوع ارز تراکنش‌های بین‌المللی را تسهیل می‌کند. به گفته هیلمن با استفاده از این ارز، پول در آینده ‌می‌تواند سریع‌تر و با هزینه کمتر نسبت به سیستم‌های سنتی یا حتی شبکه‌های پرداخت سنتی انتقال پیدا کند. علاوه بر این افراد ‌می‌توانند هزینه‌های بانکی را دور بزنند و در عین حال ناشناس باقی بمانند. معاملات ارزی رایج به‌گونه‌ای تنظیم ‌می‌شود که هویت افراد قابل ردیابی است و این مسئله امکان سوءاستفاده از پول را کاهش ‌می‌دهد. بیت‌کوین اما به افراد اجازه می‌دهد ناشناس باقی بمانند و در برخی موارد واسط‌ها، بانک‌ها یا موسسات را از معاملات حذف ‌می‌کند.

توماز لواک از یک شرکت مبنی بر فناوری بلاک‌چین می‌گوید که تا به امروز، ما همیشه به نهادهایی مانند بانک‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌هایی اعتماد می‌کردیم که با اعتبار خود، همه چیز را تضمین ‌می‌کردند. با تکنولوژی  بلاکچین، اعتماد جزیی از خود سیستم خواهد شد.

 

رمزارز فیس‌بوک چه کاربردی دارد؟

رمزارزی که فیس‌بوک قرار است راه‌اندازی ‌کند، براساس دارایی‌های حقیقی خواهد بود. این بدان معناست که اساسا به عنوان یک سکه ثابت شناخته ‌می‌شود که ارزهای سنتی (دلار و یورو) یا دارای‌های دولتی نیز از آن پشتیبانی می‌کنند و این امر باعث ‌می‌شود پایدارتر از بیت کوین باشد.

به گفته هیلمن، فیس‌بوک با پشتیبانی شرکت‌های قدرتمند مانند ویزا کارت، مسترکارت و پی‌پال یک رمزارز خاصی ایجاد ‌می‌کند که اعتبار واقعی دارد و علاوه بر این از توان بالقوه بالایی برخوردار است و وعده‌های بزرگ می‌دهد که بسیاری از کارشناسان آن را به عنوان سنگ بنای زیرساخت مالی آینده شناخته‌اند.

اسپنسر بوگارت، سهامدار شرکت سرمایه‌گذاری بلاکچین و تحلیلگر سابق بیت‌کوین، در توییتر خود نوشته است: این یک «کاتالیزور صعودی» برای بیت‌کوین است که در واقع شرکت‌ها را وادار به ایجاد زیرساخت‌های مانند کیف پول دیجیتال برای حمایت از ارزهای مجازی می‌کند.

 

در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد؟

واقعیت این است که نظام خدمات مالی در دنیا به نسبت رسانه‌ها و دیگر صنایع با اینترنت و تحولات دیجیتال آمیخته نشده است. به گفته هیلمن، از زمان ورود اینترنت و از زمان بحران مالی ۲۰۰۸، بانک‌ها و پول رایج تغییر زیادی نداشته‌اند. در مقایسه با آنچه بانک‌ها ارائه ‌می‌دهند، لیبرا ‌می‌تواند به طور بالقوه یک روند ارزان‌تر، سریع‌تر و بهتر ارائه کند. با این حال ناتاشا پستل ادعا ‌می‌کند که دولت‌ها سعی بر کنترل عرضه پول به دلایل اقتصادی و سیاسی دارند.

اگر نخواهیم لیبرا را یک ابزار جدید پرداخت بنامیم باید بگوییم که لیبرا یک ارز جدید مناسب است که داستان مربوط به خودش را دارد (نرخ تورم، نوسان نرخ ارز و غیره) که به احتمال فراوان دولت‌ها راهی برای مقابله با آن پیدا خواهند کرد.

منبع: یورونیوز

 

1398/04/19
نویسنده : مدیریت | بازدید : 780 نفر
کمیسیون های تخصصی کمیته اجرایی کارگروه ها

آخرین خبرها

نمایشگاه بین المللی صنعت و تجارت افغانستان

این نمایشگاه از تاریخ 23 الی 26 اردیبهشت ماه سال 1403 در محل نمایشگاه های بین المللی کابل برگزار خواهد شد...

بازدید : 46
1403/02/04

تجارت ماشین آلات و تجهیزات صنعتی در سال 1402

در این گزارش وضعیت تجارت کل کالایی با تاکید بر گروه کالایی ماشین آلات و تجهیزات صنعتی در سال 1402 و مقایسه متغیرهای مهم آن با سال 1401 به تفکیک مقاصد و مبادی مهم و گروه کالایی گوناگون تجهیزات صنعتی مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین به وضعیت تجارت ترکیه در زمینه تجهیزات صنعتی در سال 2023 و مقایسه آن با تجارت ایران نیز پرداخته شده است...

بازدید : 61
1403/02/03

رونق صنعت تولید پمپ‏ های حرارتی در چین

به استناد گزارشی که در اواخر مارس 2024 توسط آژانس بین ‏المللی انرژی منتشرشد، طی دهه گذشته مصرف گرما در ساختمان‏ های چین با سرعتی فراتر از سایر کشورهای جهان افزایش یافته و همین امر موجب شده است تا بعد از امریکا، چین با تقاضایی بالغ بر 12 اگزاژول، به دومین بازار مهم مصرف انرژی برای گرمایش آب و محیط تبدیل شود و این موضوع به معنی استمرار افزایش استفاده از تجهیزات گرمایشی در چین خواهد بود....

بازدید : 105
1403/01/29

دستاوردهای گرایش به نزدیک‏ سپاری برای اقتصاد مکزیک

برای نخستین بار طی 20 سال اخیر، مکزیک بزرگترین صادرکننده کالا به امریکا شد. آخرین آمار وزارت بازرگانی امریکا حاکی از این است که در سال 2023 واردات امریکا از مکزیک با 4.6 درصد افزایش به 475.6 میلیارددلار رسید در حالی که واردات امریکا از چین با کاهش 20.3 درصدی حدود 427.2 میلیارددلار بود...

بازدید : 131
1403/01/27

کاهش سرعت افزایش تقاضای نفت در جهان

میزان افزایش تقاضای جهانی نفت در حال کاهش است و انتظار می‌رود در سال جاری به 1.2 میلیون بشکه در روز و در سال 2025 نیز به 1.1 میلیون بشکه در روز کاهش یابد...

بازدید : 141
1403/01/26

تحولات رشد اقتصادی از منظر اقلام هزینه نهایی

در این گزارش به طور خلاصه وضعیت تولید ناخالص داخلی از منظر اقلام هزینه نهایی و رشد آن طی بازه زمانی فصل نخست 1400 الی فصل پاییز 1402 با تاکید بر عوامل تعیین کننده رشد سرمایه‏ گذاری و اجزای آن مورد بررسی قرار گرفته است...

بازدید : 269
1403/01/21

تلفن : 88342600 , 88348113
فکس : 88345639

آدرس : تهران، بلوار کریم خان زند، بین ایرانشهر و خردمند جنوبی، پلاک 102، طبقه 6شرقی، کد پستی:1584774847
ساعت کاری : شنبه الی سه شنبه ساعت 8 صبح الی 5 بعد از ظهر (چهارشنبه 8 صبح الی 4 بعد از ظهر)

ارسال ایمیل

ما را دنبال کنید ...

طراحی و اجرا : ارتعاش گستر ایرانیان