بررسی تأثیر کرونا بر صنعت ماشین‌سازی کشور


به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از ستاد نانو، اتاق فکر و اقدام صنعت ماشین‌سازی یک سال است که با مشارکت فعالان این صنعت تشکیل شده‌است. این اتاق فکر متشکل از ۶ انجمن فعال در حوزه ماشین‌سازی کشور و نهادهای دولتی مربوط به این حوزه است که به بررسی مشکلات حوزه ماشین‌سازی به صورت تخصصی می‌پردازد و دغدغه‌های تولیدکنندگان را طبق اولویت به اطلاع نهادهای تصمیم‌ساز کشور می‌رساند.

اولین جلسه افکام در سال جدید با حضور جمعی از نمایندگان تشکل‌های صنعت ماشین‌سازی از جمله انجمن صنفی کارفرمایی ماشینسازان و تولیدکنندگان تجهیزات پلیمری ایران، انجمن صنفی کارفرمایی ماشین‌سازان صنایع غذایی ایران، انجمن سازندگان تجهیزات صنعتی ایران (ستصا)، انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان ماشین‌آلات و قطعات نساجی ایران، اتحادیه ماشین‌ساز و فلزتراش تهران و انجمن مهندسی ساخت و تولید ایران در پژوهشکده مطالعات فناوری و به صورت آنلاین برگزار شد.

آسیب تصمیمات غیرکارشناسی بیشتر از کرونا

مهندس امیرعباس اختراعی رئیس هیئت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعتی ایران (ستصا) در این جلسه با اشاره به تاثیر شیوع کرونا در کشور بر صنعت ماشین‌سازی عنوان کرد: شرایط کرونا، موجب شد آغاز به کار واحدهای تولیدی در سال جدید، حداقل ۱۵ روز عقب بیفتد. در این میان، اتخاذ تصمیمات اشتباه و بیان آن به صورت غیرکارشناسی، شرایط را برای تولیدکنندگان سخت‏‌تر می‏‌کند، از جمله اینکه توسط یکی از مسئولان بیان می‌شود که در صورت ابتلای کارگران در محیط کار، کارفرما دارای مسئولیت است و باید دیه هم پرداخت کند!وی افزود: اصلاً چطور می‏‌توان ثابت کرد که آن کارگر، از کجا مبتلا شده است. در چنین شرایطی و در حالی که اصناف موضع خود را اعلام می‌کنند، متأسفانه ما تولیدکنندگان فراکسیون مشترکی برای رسیدگی به این موضوعات و مشکلات نداریم و در نتیجه نسبت به تصمیم‏‌گیری‌های نادرست نهادهای دولتی در حوزه صنعت واکنش مناسب نشان داده نمی‏‌شود.به گفته وی، علیرغم اینکه این گفته‌ها مبنای حقوقی نداشتند، التهاباتی را برای صنایع به دنبال داشت و به مشکلات صنعت دامن زد.

عضو اتاق فکر و اقدام صنعت ماشین‌سازی تاکید کرد: موضوع ساخت داخل و حمایت از تولیدات داخل در این شرایط می‌تواند موضوعی مهم باشد که نیاز است به خوبی مدیریت شود.وی با تاکید بر اینکه شیوع کرونا برای صنایع ماشین‌سازی می‌تواند یک فرصت باشد، ادامه داد: کرونا در کنار لطمه روحی و تولیدی که وارد کرده، جوانب مثبتی هم داشته است و به خوبی نشان داده که هرکجا قرارگاهی واحد با هدف خاصی تشکیل و مدیریت یک موضوع را به عهده می‌گیرد و همه از تصمیمات آن تبعیت می‌کنند، می‏‌توان موفق عمل کرد. شاید برای صنعت ماشین‏‌سازی و بحث ساخت داخل هم چیزی شبیه به این قرارگاه را نیاز داشته باشیم.به گفته وی، متأسفانه صنعت ماشین‏‌سازی با همان چوبی رانده می‏‌شود که تولیدات صنعتی دیگر، در حالی که صنعت ماشین‏‌سازی بسیار متفاوت است. به طور مثال، پروژه‏‌هایی در این حوزه تعریف شده و در آن نیاز به واردات هست، در این شرایط، فرآیند واردات ممکن است چندین ماه طول بکشد، در حالی که صف واردات برای سازندگان باید با صف واردات تجار فرق داشته باشد. دلیل آن هم این است که قرارگاه یا فراکسیون واحدی در صنعت ماشین‏‌سازی نداریم که این ایرادات را عنوان کند و مدافع حقوق این صنعت راهبردی باشد‌‌.

ضرورت حمایت بیشتر دولت از صنایع کوچک

در ادامه جلسه ناصر علی خزائی عضو هیئت مدیره انجمن ماشین‌سازان صنایع غذایی ایران ضمن تشکر از حمایت‌های معاونت علمی و فناوری و صندوق‌های همکار از شرکت‌های فعال در صنعت ماشین‌سازی، عنوان کرد: با شیوع کرونا شاهد تغییرات اساسی در صنعت بوده‌ایم که دامنه این تغییرات حتی گفتمان بنگاه‌های سازنده و متقاضی و شرایط اعزام نیروی نصب و خدمات پس از فروش را نیز تحت تاثیر قرار داده است.وی با اشاره به صنایع کوچک و اینکه اغلب بنگاه‌های صنعت ماشین‌سازی در دسته صنایع کوچک قرار دارند، ادامه داد: صنایع کوچک لطمات بیشتری از تناقض قوانین و تعارضات تصمیمات دولت می‌بینند. این بنگاه‌ها چون نقدینگی کمتری دارند، ضعیف هستند. به همین دلیل در شرایط کرونا آسیب بیشتری دیدند؛ بنابراین نیاز است که دولت بسته‌های حمایتی بیشتری برای صنایع کوچک در نظر بگیرد.

بهره‌مندی از فرصت‌ها برای تحقق جهش تولید

محمدی، از مدیران سابق مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری و نماینده انجمن مهندسی ساخت و تولید ایران، با تاکید بر استفاده از فرصت‌ها در شرایط شیوع کرونا عنوان کرد: هدف‏‌گذاری امسال به سال جهش تولید، می‏‌تواند فرصت خوبی برای کل صنعت و به ویژه صنعت ماشین‏‌سازی فراهم سازد.وی با تاکید بر اینکه ما باید بتوانیم نقش صنعت ماشین‏‌سازی را در جهش تولید مشخص و بازنمایی کنیم، بیان کرد: باید موضوعات عمومی نظیر موضوعات کارگری را از موضوعات تخصصی صنعت ماشین‌سازی جدا کنیم. مدل مدیریت کرونا، مدل خوبی برای هماهنگ کردن بود که می‌توان در بحث مدیریت ساخت داخل از آن الگوبرداری کرد.وی با بیان پیشنهادی گفت: افکام می‌تواند بستری برای مطالبه خواسته فعالان این صنعت از دولت باشد. لیکن باید جایگاه آن توسعه یابد که برای توسعه جایگاه افکام می‌توان از ابزارهایی نظیر ارائه آمار صنعت ماشین‌سازی در بازه‌های مشخص استفاده کنیم؛ مثلاً در مقاطع مشخص، آمار واحدهای تولیدی ماشین‏‌سازی، اعلام شود.

 

1399/03/01
نویسنده : مدیریت | بازدید : 896 نفر
کمیسیون های تخصصی کمیته اجرایی کارگروه ها

تلفن : 88342600 , 88348113
فکس : 88345639

آدرس : تهران، بلوار کریم خان زند، بین ایرانشهر و خردمند جنوبی، پلاک 102، طبقه 6شرقی، کد پستی:1584774847
ساعت کاری : شنبه الی سه شنبه ساعت 8 صبح الی 5 بعد از ظهر (چهارشنبه 8 صبح الی 4 بعد از ظهر)

ارسال ایمیل

ما را دنبال کنید ...

طراحی و اجرا : ارتعاش گستر ایرانیان