نشست توسعه پایدار روابط اقتصادی


به گزارش انجمن سازندگان صنعتی ایران ستصا، در نشست بین مدیران ارشد وزارت نفت عراق و سازندگان تجهیزات نفت ایران دکتر موسوی نماینده ی نفت کشور ایران در عراق به هییت عالی رتبه عراق درباره ی روند نفت و گاز عراق گفت : کشور عراق به دلیل توانایی بالایی که دارد یک برنامه ی 6 ماه را در دستور کار خود دارد و همین باعث می شود به طبع تمام شرکت های عالی رتبه عراق فعال باشند. برنامه ی توسعه در عراق به دو روش  وجود دارد قرار داد های بلند مدت که به شرکت های بین المللی واگذار شده است و این شرکت ها تمام برنامه های توسعه بین المللی را دنبال می کنند حضور شرکت های ما در این بخش یک مقدار قابل بررسی می باشد ما برای آشنایی کشور عراق تمام مسئولین رده بالا را به ایران دعوت کردیم ما توضیح دادیم تجهیزات تولید شده در داخل کشور ویژگی خاصی دارند یکی از این ویژگی ها نزدیکی جغرافیایی به کشورما می باشد. ما به نمایندگان کشورهای عراقی سه پیشنهاد دادیم و گفتیم همه ی تجهیزات در صنعت کشور قابل پیش بینی می باشد وما آماده ی همکاری با وزارت نفت عراق هستیم.

محمود عبدالامیرمعاون وزیر نفت عراق نیز به ظرفیت های بالای نمایشگاه اشاره کرد و افزود: برای ما که دوست دار کشور جمهوری اسلامی ایران هستیم خوشحال کننده است چرا که بخش تولید نفت و گاز را در این مدت بسیار امیدوار کننده دیدیم اما آنچه که باعث می شود تعامل بین کشور جمهوری اسلامی ایران و کشور عراق عقب بیافتد وجود تحریم هایی است که از طریق جمهوری اسلامی ایران اعمال شده است در صورتی که ما شاهد بودیم خیلی از شرکت های ایرانی توانستند با شرکت های عراقی سهیم باشند و سود ببرند همان گونه که دیگر کشورها نیز می توانند این کار را انجام دهند ما باید کاری انجام بدهیم تا جلوی این فرافکنی را بگیریم و بتوانیم روابط تجاری بین کشور عراق و ایران را گسترده نماییم،  من خود علاقه مند هستم با شرکت های ایرانی که پیشرفت قابل ملالحظه ای داشتند همکاری نماییم.

در ادامه ی این نشست تالاری رییسه هیت مدیره انجمن استثنا گفت : چهل سال پیش قبل از انقلاب تمام صنعت نفت کشور ما توسط غربیها اداره می شد. ما تقریبا صنایع پتروشیمی نداشتیم و صنعت گازمان هم قابل قبول نبود و تقریبا هیچ کالای ایرانی در این صنعت نداشتیم. بیست و چهار سال پیش که اولین نمایشگاه مستقل را زدیم تجهیزات و توانمندیها و کالاهای ایرانی یک گوشه ی کوچکی را اشغال کرده بود در صورتیکه امروزه شاهدیم قریب به 80 درصد این ظرفیت ها اتفاق افتاده است. ما اگر دفاع از صنعت نفت عراق می کنیم صرفا به دلیل دفاع از یک کشور یا منطقه نیست بلکه اعتقاد داریم دو ملت بزرگ ایران و عراق با وجود مشترکات فرهنگی که دارند حق دارند از ظرفیت های زیادی استفاده کنند و به همین دلیل وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران و وزیر کشور عراق وظیف ی سنگینی دارند تا این راه را هموار کنند. و به شما اطمینان می دهیم تمام تمام حوزه های نفتی را بهتر از غربیها انجام دهیم پس باید از این فرصت ها حداکثر استفاده را بکنیم.

مهابادی رییس انجمن هییت مدیره تولید کنندگان فولادی نیز به حوزه ی لوله های فولادی و پوشش این لوله ها در کشور اشاره کرد و گفت: به پیشرفت خوبی رسیده ایم و در حوزه ی گاز و نفت بالغ بر 30 میلیون متر مکعب در حوزه ی آب و گاز است . ما در شمالی ترین و جنوبی ترین نقطه ی ایران این توانمندی را داریم که بتوانیم در حوزه ی بین المللی نیز در کشور عراق فعالیت داشته باشیم و همانطور که توانستیم در سه سطح منطقه صادرات داشته باشیم ما توانستیم لوله ها را به ترکمنستان صادر بکنیم بنابراین ما در شرایط موجود توانستیم در سراسر کشور صادرات داشته باشیم بنابراین تمام این امکاناتی که در کشور فراهم است برای برادران عراقی نیز قابل استفاده می باشد و ما پیشنهاد می کنیم از این ظرفیت ها استفاده کنید. ما به عنوان یکی از تشکل های بزرگ صنعتی آمادگی داریم تا پاسخگوی پروژه های کشور همسایه ی عراق باشیم.

آقای ذوالرحمی دبیر انجمن ستصا نیز در این نشست گفت:  شرکت های خارجی دارند پروژهای شما را اداره می کنند در صورتیکه این شرکت ها اینجا وجود دارند در جلسات قرار بود شرکت هایی از ایران معرفی شوند که عراق آنها را قبول بکند ما در اینجا می توانیم به نمایندگان عراقی شرکت هایی را معرفی بکنیم که بتواند این مشکل را حل بکند و معتقدیم این مشکل حل می شود و در آن شکی هم نداریم این اتفاق باید با همفکری دو طرف حل بشود. معاون محترم وزیر از غرفه ههای موجود بازدید کردند و از نزدیک با توانایی های اعضا آشنا شدند ما اطمینان می دهیم که هر پروژه ای را تولید خواهند کرد.

1398/02/24
نویسنده : مدیریت | بازدید : 1048 نفر
کمیسیون های تخصصی کمیته اجرایی کارگروه ها

تلفن : 88342600 , 88348113
فکس : 88345639

آدرس : تهران، بلوار کریم خان زند، بین ایرانشهر و خردمند جنوبی، پلاک 102، طبقه 6شرقی، کد پستی:1584774847
ساعت کاری : شنبه الی سه شنبه ساعت 8 صبح الی 5 بعد از ظهر (چهارشنبه 8 صبح الی 4 بعد از ظهر)

ارسال ایمیل

ما را دنبال کنید ...

طراحی و اجرا : ارتعاش گستر ایرانیان