حضور رئیس هیات مدیره انجمن ستصا در نشست صبحانه کاری فعالان اقتصادی با وزیر صنعت و معاونان،در اتاق ایران


 

 

مهم‌ترین تنگنای ساختاری صنعت، عدم تغذیه مناسب از نظام مالی است

فعالان اقتصادی، نمایندگان تشکل‌ها در نشست صبحانه کاری با رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت از مهم‌ترین مشکلات و دغدغه‌های خود سخن گفتند. ضرورت توجه به توسعه صادرات، رفع موانع داخلی، ضرورت هماهنگی سیاست‌های ارزی و تجاری، هدایت نقدینگی به سمت بخش‌های تولیدی مولد از مهم‌ترین موضوعاتی بود که از سوی فعالان بخش خصوصی به آنها پرداخته شد.

غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران در ابتدای این نشست با تاکید بر گستردگی و چندوجهی بودن آثار توسعه صنعتی بر ابعاد اقتصادی کشور، خواهان توجه به این بخش بیش از قبل شد. او در همین زمینه توجه به نظرات تخبگان، فعالان اقتصادی و بخش خصوصی واقعی را اجتناب‌ناپذیر قلمداد و خاطرنشان کرد: در طول سال‌های گذشته بخش‌‌های مختلفی از اقتصاد کشور مانند دلالی‌گری و واسطه‌گری به بلای جان اقتصاد تبدیل شده‌اند و در حال حاضر هم با یک قرن تاخیر اقدامات لازم برای اصلاحات اقتصادی در حال انجام است.

شافعی در ادامه تصریح کرد: تصمیم‌گیران اقتصادی، واقعا اگر امروز خواهان بهبود وضعیت اقتصادی و معیشت مردم هستند، باید در پی اجرای کامل برنامه‌ای جامع وکامل با مشارکت نخبگان و فعالان اقتصادی باشند. چرا که اگر وضع فعلی تغییر اساسی نکند و کشور بهشت نامولدان باشد، دیگر نمی‌توان امیدی به اصلاح اساسی و بهبود اقتصادی داشته باشیم.

رئیس اتاق ایران گفت: اگر صحبت از اصلاح نظام بانکی، نظام مالیاتی و خصوصی‌سازی می‌شود، باید کلیه این مباحث در خدمت و حمایت از بخش‌های تولیدی و خدماتی واقعی داخل باشد. در حال حاضر یکی از مهم‌ترین تنگناهای ساختاری صنعت کشور، عدم تغذیه مناسب از نظام مالی است؛ تا جایی که شاهدیم با وجود رشد نقدینگی، آمار اقتصادی کشور از ورود بخش کمی از منابع مالی و نقدینگی موجود در اقتصاد به حوزه تولید حکایت دارد.

او در همین زمینه افزود: از سال ۹۵ به طور متوسط نقدینگی سالانه ۲۰ درصد رشد داشته که اگر این رقم در خدمت تولید کشور قرار می‌گرفت، اکنون نباید رشد اقتصادی پایینی داشتیم. علاوه بر این از سال ١٣٨٥ تا ١٣٩٥ سهم بخش صنعت از مانده تسهیلات بانکی از ٢٨.٥ درصد به ١٨.٥ درصد رسیده و سهم صادرات از مانده تسهیلات نیز از ١.٥ درصد به ٠.٤ درصد کاهش یافته است.

رئیس اتاق ایران در ادامه صحبت‌های خود، توسعه صادرات غیرنفتی را اولویت اصلی اقتصاد کشور دانست و گفت: اگر در شرایط بحرانی کنونی، صادرات غیرنفتی را اولویت قرار دهیم، سیاست‌های ارزی نیز باید با آن هماهنگ باشد. با این حال شاهدیم که سیاست‌های تجاری و ارزی با هم هماهنگ نیستند.

شافعی همچنین با اشاره به پیوستن ایران به اتحادیه اوراسیا از وزیر صنعت و معاونان او خواست تا درباره کالاهای مشمول تعرفه ترجیحی در این اتحادیه، حتما نظرات بخش خصوصی را لحاظ کنند تا مشکلات موجود درباره ترکیه تکرار نشود.

او به وجود برخی قوانین و مقررات سختگیرانه در اقتصاد ایران اشاره و خاطرنشان کرد: در شرایطی که با عنوان «جنگ اقتصادی» توصیف می‌شود، نباید انتظار داشته باشیم که قوانین عادی، گره‌گشا باشند؛ برای بهبود فضای اقتصادی کشور نیازمند این هستیم که برخی قوانین عادی حذف شوند یا حداقل به مدت 1 الی دو سال به تعویق بیفتد. در همین زمینه شافعی بر این باور است که باید سهم تسهیلات بانکی از بخش‌های مختلف برداشته شده و مسائلی مانند ممنوع‌الخروجی و چک برگشتی نیز با شرایط فعلی اقتصاد ایران تطبیق داده شده و مورد عمل قرار گیرد.

رئیس اتاق ایران پیشنهاد داد تا به‌منظور بررسی و حذف قوانین دست و پاگیر، کمیته مشترک دولت و بخش خصوصی تشکیل شود.

 

 

 

1398/07/23
نویسنده : مدیریت | بازدید : 724 نفر
کمیسیون های تخصصی کمیته اجرایی کارگروه ها

آخرین خبرها

نمایشگاه بین المللی صنعت و تجارت افغانستان

این نمایشگاه از تاریخ 23 الی 26 اردیبهشت ماه سال 1403 در محل نمایشگاه های بین المللی کابل برگزار خواهد شد...

بازدید : 45
1403/02/04

تجارت ماشین آلات و تجهیزات صنعتی در سال 1402

در این گزارش وضعیت تجارت کل کالایی با تاکید بر گروه کالایی ماشین آلات و تجهیزات صنعتی در سال 1402 و مقایسه متغیرهای مهم آن با سال 1401 به تفکیک مقاصد و مبادی مهم و گروه کالایی گوناگون تجهیزات صنعتی مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین به وضعیت تجارت ترکیه در زمینه تجهیزات صنعتی در سال 2023 و مقایسه آن با تجارت ایران نیز پرداخته شده است...

بازدید : 57
1403/02/03

رونق صنعت تولید پمپ‏ های حرارتی در چین

به استناد گزارشی که در اواخر مارس 2024 توسط آژانس بین ‏المللی انرژی منتشرشد، طی دهه گذشته مصرف گرما در ساختمان‏ های چین با سرعتی فراتر از سایر کشورهای جهان افزایش یافته و همین امر موجب شده است تا بعد از امریکا، چین با تقاضایی بالغ بر 12 اگزاژول، به دومین بازار مهم مصرف انرژی برای گرمایش آب و محیط تبدیل شود و این موضوع به معنی استمرار افزایش استفاده از تجهیزات گرمایشی در چین خواهد بود....

بازدید : 100
1403/01/29

دستاوردهای گرایش به نزدیک‏ سپاری برای اقتصاد مکزیک

برای نخستین بار طی 20 سال اخیر، مکزیک بزرگترین صادرکننده کالا به امریکا شد. آخرین آمار وزارت بازرگانی امریکا حاکی از این است که در سال 2023 واردات امریکا از مکزیک با 4.6 درصد افزایش به 475.6 میلیارددلار رسید در حالی که واردات امریکا از چین با کاهش 20.3 درصدی حدود 427.2 میلیارددلار بود...

بازدید : 126
1403/01/27

کاهش سرعت افزایش تقاضای نفت در جهان

میزان افزایش تقاضای جهانی نفت در حال کاهش است و انتظار می‌رود در سال جاری به 1.2 میلیون بشکه در روز و در سال 2025 نیز به 1.1 میلیون بشکه در روز کاهش یابد...

بازدید : 137
1403/01/26

تحولات رشد اقتصادی از منظر اقلام هزینه نهایی

در این گزارش به طور خلاصه وضعیت تولید ناخالص داخلی از منظر اقلام هزینه نهایی و رشد آن طی بازه زمانی فصل نخست 1400 الی فصل پاییز 1402 با تاکید بر عوامل تعیین کننده رشد سرمایه‏ گذاری و اجزای آن مورد بررسی قرار گرفته است...

بازدید : 265
1403/01/21

تلفن : 88342600 , 88348113
فکس : 88345639

آدرس : تهران، بلوار کریم خان زند، بین ایرانشهر و خردمند جنوبی، پلاک 102، طبقه 6شرقی، کد پستی:1584774847
ساعت کاری : شنبه الی سه شنبه ساعت 8 صبح الی 5 بعد از ظهر (چهارشنبه 8 صبح الی 4 بعد از ظهر)

ارسال ایمیل

ما را دنبال کنید ...

طراحی و اجرا : ارتعاش گستر ایرانیان