چکیده آمارهای اقتصادی تابستان 98 منتشر شد


 
 
با توجه به نقش اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در راستای ارائه خدمات به فعالان اقتصادی بخش خصوصی و همچنین با توجه به اهمیت داده‌های آماری به‌منظور تحلیل روند تاریخی و وضعیت موجود و پیش‌بینی آینده و نیز امکان برنامه‌ریزی صحیح اقتصادی، مرکز تحقیقات و بررسی‌های اقتصادی اتاق ایران بر آن شد تا چکیده آمارهای اقتصادی را که متشکل از برخی آمارهای اقتصادی روزانه، ماهانه، فصلی و سالیانه کشور و برگرفته از منابع آماری معتبر همچون بانک مرکزی، مرکز آمار ایران، گمرک جمهوری اسلامی ایران و سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و ... است، بر اساس درجه اهمیت و استفاده آنها توسط فعالان بخش خصوصی و به‌منظور دسترسی سریع و راحت به این اطلاعات هرماه بر روی سایت اتاق ایران درج نماید.
 
از مرداد 1392 تا شهریور 1397 این آمار به‌صورت ماهانه تهیه شده است ولیکن از مهر 1397 (شماره 63)، تهیه این آمار به دلیل به‌روزرسانی منابع تولیدکننده آمار با فواصل طولانی، به‌صورت فصلی ارائه می شود.
 
ازآنجاکه به‌روزرسانی آمارهای بخش روزانه، ماهانه و فصلی مستمر است، این آمارها در هر شماره از گزارش‌های «چکیده آمارهای اقتصادی» ارائه می‌شوند اما در خصوص آمارهای بخش سایر آمار (که غالباً آمارهای سالیانه هستند)، به دلیل آن‌که فواصل انتشار آنها نامنظم و یا به‌صورت موردی است، به‌منظور اجتناب از تکرار، صرفاً در زمان به‌روزرسانی در گزارش قرار خواهند گرفت.
 
مرکز تحقیقات و بررسی‌های اقتصادی اتاق ایران در گزارش مربوط به تابستان 1398، به بررسی قیمت‌های جهانی طلا، نقره و نفت خام و همچنین قیمت ارز در بازار آزاد پرداخته و تغییرات حوزه‌های مختلف اعم از نرخ تورم در همه حوزه‌ها، نرخ ارز آزاد و سکه بانک مرکزی، وضعیت بازرگانی خارجی کشور، در حوزه‌های صادرات و واردات و همچنین تراز بازرگانی و مبادلات تجاری ماهانه نیز بررسی شده است.
 
به دلیل تغییر آمارهای ارائه شده در بانک مرکزی، تغییراتی نیز در گزارش چکیده آمارهای اقتصادی شماره 65- بهار 1398 اعمال شده که در صورت تداوم این موارد در شماره‌های بعدی نیز به همین منوال منعکس می شود:
 
1- با توجه به آنکه شاخص قیمت مصرف‌کننده، تولیدکننده و کالاهای صادراتی در حال حاضر در سایت بانک مرکزی منتشر نمی‌شود  و همچنین آمار حساب‌های ملی سایت مزبور قدیمی  شده است، این بخش از آمار متعلق به بانک مرکزی در گزارش فعلی حذف شده و صرفا شاخص‌های قیمتی و حساب‌های ملی مرکز آمار ایران در گزارش ارائه شده است.
 
2- شاخص قیمت تولیدکننده و کالاهای صادراتی مرکز آمار به صورت فصلی ارائه می‌شود لذا این دو شاخص به بخش آمارهای فصلی منتقل شده و شاخص قیمت کالاهای وارداتی نیز اضافه شده است.
 
3- نرخ تورم (درصد تغییر شاخص مصرف‌کننده) شهری به تفکیک گروه‌های شاخص کل برای کشور هم از شماره (65) اضافه شده است.
 
4- آمارهای روزانه طلا و نقره و نفت‌خام به‌صورت جداول مجزا برای استفاده راحت‌تر درج شده است.
1398/08/11
نویسنده : مدیریت | بازدید : 746 نفر
کمیسیون های تخصصی کمیته اجرایی کارگروه ها

تلفن : 88342600 , 88348113
فکس : 88345639

آدرس : تهران، بلوار کریم خان زند، بین ایرانشهر و خردمند جنوبی، پلاک 102، طبقه 6شرقی، کد پستی:1584774847
ساعت کاری : شنبه الی سه شنبه ساعت 8 صبح الی 5 بعد از ظهر (چهارشنبه 8 صبح الی 4 بعد از ظهر)

ارسال ایمیل

ما را دنبال کنید ...

طراحی و اجرا : ارتعاش گستر ایرانیان