خدمات رایگان رسانه ملی به تولیدات داخلی


 

حمید نوروزی، مدیر امور قراردادهای اداره کل بازرگانی سازمان صدا و سیما، در نامه‌ای به اتاق بازرگانی تهران، شرحی از خدمات سازمان به تولید داخل را که از بهمن ماه سال 97 تاکنون در دستورکار رسانه ملی قرار گرفته است، تشریح کرد.

یکی از موضوعات مهمی که در نشست شصت و یکم شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان تهران مورد بحث و بررسی قرار گرفت، تبلیغات تلویزیونی کالاهای تولید داخل بود، در این نشست ابتدا انتقاداتی جسته و گریخته نسبت به برخی تبلیغات و کالاهای تبلیغ شده صورت گرفت و پس از آن مدیر امور قراردادهای اداره کل بازرگانی سازمان صدا و سیما توضیح داد که برای تبلیغ هر کالایی تمام مجوزهای مربوط به تولید و استاندارد محصولات از سوی شورای محتوای سازمان صدا و سیما بررسی می‌شود.

در همین نشست بود که حمید نوروزی گزارشی اجمالی از برنامه‌های رسانه ملی برای تبلیغات تلویزیونی و رادیویی کالاهای ساخت داخل و حمایت از اشتغال بنگاه‌های تولیدی ارائه کرد (اینجا بخوانید) . پس از آن بود که بنا به خواست حاضرات، نوروزی طی نامه‌ای به اتاق بازرگانی تهران، تسهیلات کاملاً رایگان و بدون هزینه سازمان صدا و سیما را برای تولیدکنندگان کالا و خدمات ایرانی را تشریح کرد.

سازمان صدا و سیما هدف از اجرای این طرح را صرفاً اشتغالزایی، گسترش و توسعه بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط، معرفی کالاها و خدمات برندهای ایرانی به مخاطبان و نیز ترغیب و تشویق افراد جامعه و فرهنگ‌سازی برای مصرف تولیدات داخلی عنوان کرده و در این طرح 9 امتیاز را برای تولیدکنندگان در نظر گرفته است.

برابر نامه ارسال شده به اتاق تهران، مشروح این امتیازات 9گانه به شرح زیر است:

1- تسهیلات تشویقی حمایت از اشتغال داخلی گروه سوم (100 درصد رایگان):

صاحبان کالای گروه سوم (به استثنای بند د ماده 11) که تولیدکننده محصول نهایی برای مصرف‌کننده نهایی باشند، به شرطی مشمول طرح فوق‌الذکر ‌می‌شوند که طی سال 1397 (سال پایه) حداکثر تا سقف 200 میلیارد ریال به کارکنان خود دستمزد یا حقوق و مزایا پرداخت کرده باشند. این صاحبان کالا و خدمات در صورت ارائه فهرست و تایید سازمان تامین اجتماعی، ‌می‌توانند برابر پرداخت‌های صورت گرفته حداکثر تا سقف 200 میلیارد ریال از قرارداد، مبلغ تعرفه به نرخ صفر ریال(100 درصد رایگان) استفاده کنند.

مبنای محاسبه و تعیین مبلغ تعرفه قرارداد، ارائه لیست حقوق و مزایای پرداختی یک‌ساله مورد تایید سازمان تامین اجتماعی منتهی به دوره زمانی پخش تبلیغات است. در صورتی که پرداخت حقوق و مزایای پرسنل صاحب آگهی نسبت به پایه (97) 50 درصد افزایش داشته باشد، مبلغ تعرفه قرارداد منعقده نیز 50 درصد افزایش خواهد یافت. به عبارت دیگر سقف 200 میلیاردریال به 300 میلیاردریال افزایش خواهد یافت.

به منظور رعایت حقوق مخاطبان و مصرف کنندگان کالای ایرانی صاحبان کالا، مشمولین طرح مذکور موظفند نسبت به ارائه آگهی‌های بازرگانی مطابق با ضوابط پخش سازمان صدا و سیما و با رعایت کامل مسائل کیفی و کمی اقدام کنند.

خودروسازان و بیمه‌های دولتی مشروط به عقد قرارداد حداقل 200 میلیارد ریالی و در صورت اتمام پخش قرارداد، مشمول استفاده از این تسهیلات خواهند بود. وزارتخانه و سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی و عام عمومی غیردولتی در صورت عقد قرارداد حداقل300میلیارد ریالی و اتمام پخش قرارداد، مشمول استفاده از این تسهیلات خواهند بود.

این تسهیلات فقط مشمول کالاهای تولید شده در ایران است. به صاحبان آگهی مشمول این طرح که با اداره کل بازرگانی قرارداد پخش آگهی تلویزیونی (ریالی) منعقد و پخش کنند، مشروط بر اینکه اولین حضور آنها باشد یا نسبت به سال 97 افزایش بودجه داشته باشند، متناسب با مبلغ قرارداد، علاوه بر مبلغ فوق الذکر، طبق جدول ذیل تسهیلات تشویقی اعطا ‌می‌گردد.

 

2-تسهیلات تشویقی برای برند ملی(100 درصد رایگان)

صاحبان کالا و خدماتی که در سال‌های 97 و 98 از سوی سازمان توسعه تجارت، به عنوان «برند ملی» شناسایی شوند، تا پایان بهمن ماه 98 از تسهیلات تشویقی رایگان 1000 ثانیه‌ای به نرخ صفر ریال (100 درصد رایگان) برخوردار خواهند شد.

3-تسهیلات تشویقی طی سال

آن دسته از صاحبان کالا و خدمات که کلیه قراردادهای منعقده خود را تا پایان مرداد ماه 98 به اتمام برسانند، مشروط بر آنکه قرارداد آنها نقدی باشد، مشمول افزایش بودجه باشند با اولین حضور خود را در صدا و سیما تجربه نمایند و تمامی تعهدات مالی خود را قبل از اتمام قرارداد پرداخت نموده باشند، با حفظ اضافه پخش‌های هر قرارداد تا 30 بهمن 98 مشمول استفاده از ظرفیت تشویقی 150 درصدی و در صورت غیرنقدی بودن مشمول استفاده از ظرفیت تشویقی 80 درصدی خواهند بود. در صورت اتمام بودجه، استفاده از ظرفیت تشویقی در طول دوره بلامانع است.

آن دسته از صاحبان کالا و خدمات که کلیه قراردادهای منعقده خود را تا پایان پانزدهم آبان ماه 98 به اتمام برسانند مشروط بر انکه قرارداد آنها نقدی باشد، مشمول افزایش بودجه باشند یا اولین حضور خود را در صدا و سیما تجربه نمایند و تمامی تعهدات مالی خود را قبل از اتمام قرارداد پرداخت نموده باشند، با حفظ اضافه پخش‌های هر قرارداد تا 30/11/98 مشمول استفاده از ظرفیت تشویقی 90 درصدی و در صورت غیر نقدی بودن مشمول استفاده از ظرفیت تشویقی 40 درصدی خواهند بود. در صورت اتمام بودجه، استفاده از ظرفیت تشویقی در طول دوره بلامانع است.

4-تسهیلات تشویقی ماه مبارک رمضان

صاحبان کالا و خدمات گروه سوم که 15 روز قبل از شروع ماه مبارک رمضان تا 15 روز بعد از پایان این ماه جشنواره فروش فوق العاده کالا و خدمات داشته باشند(پس زا تایید مراجع ذیصلاح ) و میزان تخفیف اعلام عمومی شده آنها بین 15 تا 50 درصد باشد با حفظ اضافه پخش‌های هر قرارداد در هر رسانه تا 30 بهمن ماه 98 از تسهیلات تشویقی 80 درصدی برخوردار خواهند بود. در صورت اتمام بودجه استفاده از ظرفیت تشویقی در طول دوره بلامانع است.

5-تسهیلات تشویقی تسریع و اولین حضور

الف- تسریع: انعقاد قراردادهای جدید پخش برای سال 98 از تاریخ 22 بهمن 97 آغاز می‌شود و به منظور تشویق صاحبان کالا و خدمات به برنامه‌ریزی دقیق در تنظیم انعقاد قرارداد به تفکیک گروه‌های صاحبان کالا و خدمات، امتیاز پخش تسریع تعلق خواهد گرفت. ملاک حفظ اضافه پخش تسریع، فقط اخذ قرارداد نیست. بلکه باید اسناد مالی آن نیز در تاریخ مقرر تسلیم امور مالی بازرگانی صدا و سیما شده باشد. اضافه پخش تسریع در گروه اول و دوم و سوم به قراردادهایی تعلق ‌می‌گیرد که در تاریخ‌های زیر منعقد شده باشد.

ب- حضور اولین بار: برای حمایت از کارآفرینی، به صاحبان کالا و خدماتی که برای اولین بار پس از ارائه ثبت آرم تجاری اقدام به انعقاد قرارداد پخش آگهی کنند، متناسب با مدت زمان عدم حضور به هر تعداد قرارداد منعقده در سال 98 اضافه پخش تشویقی تعلق ‌می‌گیرد.

 

نام و نشان تجاری (برند) ضمن افزایش کیفیت و کمیت باعث رونق اقتصادی و کاهش امر واسطه گری و ایجاد تعادل قیمت در بازار به خصوص در نوسانات اقتصادی خواهد شد؛ لذا رسانه ملی به منظور ارتقا شاخص‌های فوق الذکر، به منظور تقویت آن دسته از صاحبان کالا و خدماتی که علاوه بر محصولات قبلی خود اقدام به تولید طبقه جدیدی از محصولات و خدمات کنند.، متناسب با مدت زمان عدم حضور، به هر یک از شناسه آگهی‌ها درصدی اضافه پخش تشویقی تعلق ‌می‌گیرد.

 

6-اضافه پخش تشویقی مالیات بر ارزش افزوده:

از آنجا که رسانه ملی ملزم به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده است به منظور اجرای این قانون، به تمام صاحبان کالا و خدمات 10 درصد اضافه پخش تشویقی تعلق ‌می‌گیرد.

7-تسهیلات بخش‌های تولیدی و خدماتی کشور در راستای اجرای هدفمند و هوشمندانه سیاست‌های اصل 44 و نیز اقتصاد مقاومتی :

به منظور حمایت حداکثری از تولیدکنندگان داخلی و ارائه دهندگان خدمات و کمک به توسعه اقتصادی کشور، علاوه بر سایر امتیازات ، اضافه پخش تشویقی به شرح زیر به محصولات اعطا ‌می‌شود:

 

8-تسهیلات حمایت از تولیدکنندگان و صاحبان خدمات برتر:

به منظور حمایت از آن دسته از صاحبان کالا و خدمات که در راستای اصلاح الگوی مصرف با هدف کاشه مصرف انرژی در جامعه اقدام ‌می‌کنند و ترغیب تولیدکنندگان داخلی به گروه‌های دو و سه پس از ارائه مدارک مثبته، اضافه پخشی به شرح ذیل اعطا ‌می‌شود.

 

9-امتیاز حضور مستمر در رسانه ملی

برای حمایت از صاحبان کالا و خدمات گروه 2 و 3 که در هر یک از رسانه‌های رادیو یا تلویزیون سابقه تبلیغات داشته‌اند، علاوه بر سایر امتیازات، اضافه پخشی به شرح جدول زیر اعطا خواهد شد. اگر مشمول تسهیلات تشویقی افزایش بودجه داشته باشد، 100 درصد جدول و اگر بودجه سال 1397 را حفظ کرده باشد، 50 درصد و اگر کاهش بودجه داشته باشد، 20 درصد این جدول تعلق ‌می‌گیرد.

 

  • در صورت حضور مستمر بیش از 5 سال، به ازای هر سال 20 درصد اضافه پخش به جدول فوق اضافه ‌می‌شود.
  • برای صاحبان کالا و خدمات تحت لیسانس که در سال 1397 به هر دلیلی بودجه خود را کسر و یا تعدیل نموده‌اند، شرط بهره‌مندی از ضرایب جداول افزایش بودجه و حضور مستمر، مبلغ قرارداد قبل از تعدیل سال 1397 است.
  • صاحبان کالا و خدماتی که تولیدات آنها در ایران تحت لیسانس انجام ‌می‌شود، اگر در حوزه‌های لوازم آرایشی و بهداشتی تولید ‌می‌کنند، با رعایت بند قبل و مشروط بر انکه بودجه سالانه آنها کمتر از 1000 میلیاردریال نباشد، و از رشد بودجه سالانه حداقل 70 درصدی برخوردار باشند، مشمل این امتیاز خواهند بود. در صنف لوازم سلولوزی این رشد باید حداقل 50 درصد باشد.

 

لازم به ذکر است که برخی از بندهایی که در نامه کنونی دیده می‌شود به دلیل این که این تسهیلات از بهمن ماه سال گذشته، آغاز شده است، اکنون به پایان رسیده و منقضی شده است و سایر بندها تا پایان سال جاری برقرار است. با این حال مدیر امور قرارردادهای اداره کل بازرگانی سازمان صدا و سیما، در گفت‌وگو با روابط عمومی اتاق تهران عنوان کرد که از سال آینده با سیاست‌های جدیدی این بندها تمدید یا اصلاح شده و دوباره در دستورکار سازمان با هدف حمایت از تولید داخلی قرار می‌گیرد.

 

1398/08/18
نویسنده : مدیریت | بازدید : 963 نفر
کمیسیون های تخصصی کمیته اجرایی کارگروه ها

تلفن : 88342600 , 88348113
فکس : 88345639

آدرس : تهران، بلوار کریم خان زند، بین ایرانشهر و خردمند جنوبی، پلاک 102، طبقه 6شرقی، کد پستی:1584774847
ساعت کاری : شنبه الی سه شنبه ساعت 8 صبح الی 5 بعد از ظهر (چهارشنبه 8 صبح الی 4 بعد از ظهر)

ارسال ایمیل

ما را دنبال کنید ...

طراحی و اجرا : ارتعاش گستر ایرانیان