بودجه استقامت و مقابله با تحریم


حسن روحانی، رئیس‌جمهور، لایحه بودجه سال 1399 را به مجلس تقدیم کرد و خبر داد احتمالاً رشد اقتصادی بدون نفت در سال جاری مثبت باشد. او هم‌چنین تاکید کرد که بودجه سال آینده با در نظر گرفتن شرایط تحریم و مقابله و استقامت در برابر آن تدوین شده است. گزیده‌هایی از سخنان رئیس‌جمهور در مورد بودجه بخوانید؛ هم‌چنین فایل بودجه سال آینده را می‌توانید در این خبر دریافت کنید.
حسن روحانی، رئیس‌جمهور، امروز یکشنبه 17 آذر ماه 98، لایحه بودجه سال 1399 کشور را به مجلس شورای اسلامی برد و در جمع نمایندگان عنوان کرد که بودجه سال آتی، بودجه استقامت و مقابله با تحریم خواهد بود.
روحانی با بیان اینکه سال گذشته و هنگام تقدیم لایحه بودجه سال 98 در سخت‌ترین شرایط تحریم بودیم، خاطرنشان کرد: در محضر شما وعده دادیم که دولت همه توان و امکان خود را بکار خواهد گرفت و در کنار استواری ملت بزرگ ایران و ارکان دیگر نظام از جمله مجلس شورای اسلامی، خواهد توانست بودجه را محقق سازد و تا امروز چنین بوده است.
رئیس جمهور ادامه داد: 9 ماه از سال 98 گذشته است و طی این 9 ماه، بودجه‌های جاری به موقع پرداخت شده و تاکنون 34 هزار میلیارد تومان از بودجه عمرانی نیز پرداخت شده است و طرح‌های مهم و اساسی که مد نظر دولت بوده، یا افتتاح شده و یا تا پایان سال افتتاح خواهد شد.
روحانی تصریح کرد: بر مبنای آنچه خواست ملت ایران و نمایندگان مجلس شورای اسلامی بوده است، دولت توانسته‌ طی 9 ماهه گذشته در اقتصاد کلان گام های قابل ملاحظه‌ای بردارد، علیرغم اینکه شرایط بودجه‌ای و اقتصاد ما در سال گذشته تا اسفند، شرایط بسیار نامساعدی بود.
او افزود: از اسفند سال گذشته تقریباً اقتصاد ما راه درست خود را آغاز کرد و در اردیبهشت امسال آثار آن را در شاخص‌های کلان اقتصادی مشاهده کردیم و همانگونه که شما مطلع هستید تورم 52 درصد نقطه به نقطه به 27 درصد و رشد اقتصادی که سال گذشته منفی بود،  امروز علائم اینچنین به ما می‌گوید و برآوردها این است که اقتصاد منهای نفت ما امسال مثبت باشد و امیدوارم امسال به این هدف دست پیدا کنیم و پیش‌بینی‌های ما در سال آینده آن است که با کمک یکدیگر این راه را ادامه دهیم.
روحانی ادامه داد: اینکه می‌بینیم در بخش صنعت و صنایع بورسی در ماه‌های گذشته رشد 3.7 در تولید و 14.5 در ارزش و فروش داشته، ‌معنایش این است که مسیر صحیحی در اقتصاد کشور آغاز شده است؛ در تمام بخش‌هایی که در نطق سال گذشته در محضر شما قول دادم دولت تلاش خواهد کرد شرایط نسبتاً مناسب با شرایط فشار و تحریم را داشته باشد، به همان صورت که امروز ملاحظه می‌کنیم.
 
پیشی گرفتن از قطر برای اولین بار در تاریخ
 
روحانی با بیان اینکه در سال گذشته برای اولین بار در تاریخ کشور تولید گاز ایران در پارس جنوبی از قطر بیشتر بوده است، گفت: این درحالی است که در سال 92 تولید ما نسبت به قطر نصف بوده و قطر 2 برابر ما گاز تولید می‌کرده، در زمینه گاز و نفت نیز در بخش میادین نفتی مرزی غرب کارون که 70 هزار بشکه در روز تولید می‌کردیم امروز 355 هزار تولید می‌کنیم این به معنای آن است که تولید ما 7 برابر شده است.
روحانی با اشاره به نکاتی که در بودجه سال 99 حائز اهمیت است، اظهار داشت: مسأله اول اینکه در سال آینده هم مثل سال جاری بودجه ما، بودجه ایستادگی و استقامت در برابر تحریم است. این بودجه به دنیا اعلام می‌کند که علی‌رغم تحریم، کشور را مخصوصاً از لحاظ نفت اداره خواهیم کرد.
 
بودجه عمرانی 70 هزار میلیارد تومانی
 
رییس جمهور از اختصاص 70 هزار میلیارد تومان برای بودجه عمرانی سال آینده، خبر داد و خاطرنشان کرد: از ابتدای این دولت و در این 6 سال از 11 هزار میلیارد بودجه عمرانی در سال 91  به ترتیب جلو آمده و به 70 هزار میلیارد در سال آینده رسیدیم . یعنی بودجه عمرانی در 6 سال گذشته بیش از 6 برابر شده است و ان‌شاء الله طرح‌هایی که در بخش عمرانی مد نظر است را اجرایی و عملیاتی خواهیم کرد و با این گام  نسبت به بودجه عمرانی کشور برای سال آینده، همه طرح‌های عمرانی کشور اجرایی و عملیاتی خواهد شد.
رئیس جمهور یا بیان اینکه طبق آخرین گزارش وزارت نفت، تولید بنزین تا پایان امسال به 110  میلیون لیتر در روز می‌رسد، خاطرنشان کرد: در حالی که در آغاز دولت یازدهم تولید بنزین 52 میلیون لیتر بود و این مقدار بیش از 2 برابر شده است و بحمدالله با طرحی که اجرا شده تا سال‌های آینده خودکفایی بنزین ادامه پیدا کند.
رئیس جمهور با تاکید بر اینکه در زمینه بنزین و گازوئیل بزرگترین طرح‌ها را برای مسأله زیست محیطی اجرا کردیم و 75 درصد بنزینی که امروز عرضه می‌کنیم، یورو 4 و 5 است و 45 میلیون لیتر گازوئیل ما یورو 4 و 5 است، تصریح کرد: بنابراین دولت در زمینه محیط زیست قدم‌های بسیار خوبی برداشته است و این طرح را ادامه می‌دهیم و به رئیس سازمان برنامه و بودجه برای برخی از طرح‌های زیست محیطی مخصوصاً در شمال کشور و بحث پسماندها که یک مشکل بزرگ است، تأکید کردم.
 
بقای ارز 4200 تومانی
 
رئیس جمهور تاکید کرد: به همین دلیل در سال جاری برای کالاهای اساسی، ارز 4200 تومانی را اختصاص دادیم و برای بودجه سال 99  نیز برای کالاهای اساسی ارز 4200 تومانی پرداخت خواهد شد.
رئیس جمهور با بیان اینکه با اشاره به اینکه با وجود ارز چند نرخی، جلوگیری از سوءاستفاده و فساد مشکل است اما در عین حال دولت بخاطر اینکه مردم در فشار نباشند، تحمل می‌کند، ادامه داد: برای کالاهای اساسی در سال آینده مانند امروز و امسال باز هم ارز به قیمت 4200 تومان خواهد بود و حتی کالاهای غیر اساسی آنها هم با ارز نیمایی خواهد بود که در این بودجه ارز نیمایی را 8500 تومان مد نظر قرار دادیم؛ بنابراین تلاش ما این است که معیشت مردم در سختی نباشد.
 
افزایش 20 درصدی حقوق کارکنان دولت
 
رئیس جمهور افزود: حقوق مستمری‌بگیرها نسبت به 2 سال پیش، بیش از 3 برابر افزایش پیدا کرده است و همچنین حقوق ثابت کارمندان را در سال جاری 20 درصد افزایش دادیم و در سال آینده ان‌شاء الله 15 درصد افزایش می‌دهیم؛ یعنی در این 2 سال 35 درصد بر حقوق و مستمری‌ها افزودیم و این بدان معناست که اقشاری که تحت فشار هستند، فشار کمتری را تحمل کنند.
رئیس جمهور با اشاره به اینکه در بودجه سال آینده شرکت‌های دولتی 200 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری خواهند کرد که 70 هزار میلیارد هم بودجه عمرانی است، افزود: بنابراین دولت یا شرکت‌های دولتی 270 هزار میلیارد تومان در سال آینده سرمایه‌گذاری می‌کنند که باعث شکوفایی خواهد بود.
روحانی گفت: لایحه بودجه سال ١٣٩٩ کل کشور از حیث منابع بالغ بر نوزده میلیون و هشتصد و هشتاد و هفت هزار و سیصد وهفتاد میلیارد و نهصد و ده میلیون ریال  است که منابع عمومی دولت از لحاظ درآمدها و واگذاری دارایی‌های سرمایه ای و مالی و مصارف بودجه عمومی دولت از حیث هزینه‌ها و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی، بالغ بر پنج میلیون و ششصد و سی و هشت هزار و دویست و نود و سه میلیارد چهل و نه میلیون ریال است.
رئیس‌جمهور گفت: امیدواریم نمایندگان امسال در اواسط  بهمن‌ بودجه را تحویل بدهند تا بتوانیم آیین‌نامه‌های اجرایی‌ آن را قبل از پایان سال نهایی کنیم.
 
 
1398/09/19
نویسنده : مدیریت | بازدید : 1032 نفر
کمیسیون های تخصصی کمیته اجرایی کارگروه ها

تلفن : 88342600 , 88348113
فکس : 88345639

آدرس : تهران، بلوار کریم خان زند، بین ایرانشهر و خردمند جنوبی، پلاک 102، طبقه 6شرقی، کد پستی:1584774847
ساعت کاری : شنبه الی سه شنبه ساعت 8 صبح الی 5 بعد از ظهر (چهارشنبه 8 صبح الی 4 بعد از ظهر)

ارسال ایمیل

ما را دنبال کنید ...

طراحی و اجرا : ارتعاش گستر ایرانیان