ایران در مسیر تولید موتورهای برقی گام برمی دارد


"برات قبادیان" روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درخصوص تولید موتورهای برقی و هیبریدی بومی، افزود: پیش از هر چیز برای موفق شدن در این مسیر، باید براساس ارتباط با سایر کشورها کار دنبال شود و در این زمینه شرکت‌های خودروسازی دولتی و خصوصی از جمله ایران خودرو و سایپا اقداماتی انجام داده اندوی افزود: موضوع ساخت موتورهای هیبریدی و برقی در کشور مربوط به سال‌ها پیش است، اما مدیران مختلف خودروسازی عقاید متفاوتی در این زمینه داشته‌اند، از جمله برخی مدیران بودجه‌هایی برای آن در نظر گرفتند و بعضی آن را باور نداشتند.

این مقام مسوول ضمن یادآوری رقابت بین خودروسازان برای حضور در بازار، خاطرنشان‌کرد: خودروسازان ترجیح می‌دهند در این ارتباط کمتر اطلاع‌رسانی شود و مشابه این موضوع را در یکی از شرکت ها خارجی هم وجود داشت که مدت چهار دهه اطلاعات مربوطه را منتشر نکرد، اما بعد خودروهای الکتریکی مختلف و متنوعی را به بازار مصرف عرضه کرد، درحالی که رقبا سرمایه گذاری مشابهی داشتند.

قبادیان یادآور شد: بررسی شرکت‌های داخلی حاکی است برخی شرکت‌ها نظیر «مپنا» در سال‌های گذشته روی موتورهای الکتریکی به صورت قطعات منفصله کارهایی انجام دادند.

وی تاکیدکرد: نباید از سوخت فسیلی برای تولید برق استفاده شود و سپس بخواهیم موتور خودروهای الکتریکی و هیبریدی را به گردش درآوریم، بلکه باید از نور خورشید حداکثر استفاده را انجام داداین مقام مسوول افزود: ‌با توجه به اقدام‌ها و فعالیت‌های زیادی که شرکت‌ها به صورت جداگانه یا با همکاری یکدیگر در این زمینه انجام داده‌اند، آینده این موضوع روشن است.

قبادیان ضمن تایید کمبود زیرساخت‌ها در این زمینه، خاطرنشان کرد: امید می‌رود بتدریج مشکلات تامین زیرساخت‌ خودروهای برقی و الکتریکی نظیر ایستگاه‌های شارژ و هماهنگی وزارت نیرو با شهرداری‌ها و غیره حل‌وفصل شودوی تاکیدکرد:‌ مزایای فراوانی برای این قبیل خودروها تشریح شده و چنانچه دولت های پیشین برای آن برنامه ملی ارایه می‌دادند و چشم انداز تعریف می‌کردند، اکنون وضعیت مطلوبتر بود.

معاون وزیر صنعت یادآورشد:‌ هنگام حضور «محمد شریعتمداری» (شهریور۹۶ تا پایان مهر ۹۷) در وزارت صنعت، برنامه راهبردی خودروهای الکتریکی نوشته و به روز شد، اما نبود ثبات مدیریتی در دو خودروساز بزرگ کشور، این برنامه‌ها را شکل اجرایی به خود نگرفتوی، یکی از گلوگاه‌های اصلی تولید و توسعه خودروهای الکتریکی و حتی موتورسیکلت و دوچرخه الکتریکی در کشور را تامین باتری آنها برشمرد که با وجود ادعای برخی شرکت‌های مطرح داخلی، اما در عمل در این حوزه ضعف داریم.

قبادیان گفت:‌ فناوری این باتری‌ها در گذشته متعلق به ژاپنی ها و برخی کشورهای اروپایی بود، اما امروز این فناوری در اختیار چینی‌ها قرار گرفته و تولید اتوبوس‌های الکتریکی از سوی شرکت خودروسازی BYD چین نیز مشاهده می شودوی افزود: ظرفیت ساخت اتوبوس‌های برقی در کشور و در یک شرکت داخلی وجود دارد و پیشنهاد آن در سال‌های گذشته به این خودروساز داده شده بود.

 

1398/10/17
نویسنده : مدیریت | بازدید : 914 نفر
کمیسیون های تخصصی کمیته اجرایی کارگروه ها

آخرین خبرها

رونق صنعت تولید پمپ‏ های حرارتی در چین

به استناد گزارشی که در اواخر مارس 2024 توسط آژانس بین ‏المللی انرژی منتشرشد، طی دهه گذشته مصرف گرما در ساختمان‏ های چین با سرعتی فراتر از سایر کشورهای جهان افزایش یافته و همین امر موجب شده است تا بعد از امریکا، چین با تقاضایی بالغ بر 12 اگزاژول، به دومین بازار مهم مصرف انرژی برای گرمایش آب و محیط تبدیل شود و این موضوع به معنی استمرار افزایش استفاده از تجهیزات گرمایشی در چین خواهد بود....

بازدید : 31
1403/01/29

دستاوردهای گرایش به نزدیک‏ سپاری برای اقتصاد مکزیک

برای نخستین بار طی 20 سال اخیر، مکزیک بزرگترین صادرکننده کالا به امریکا شد. آخرین آمار وزارت بازرگانی امریکا حاکی از این است که در سال 2023 واردات امریکا از مکزیک با 4.6 درصد افزایش به 475.6 میلیارددلار رسید در حالی که واردات امریکا از چین با کاهش 20.3 درصدی حدود 427.2 میلیارددلار بود...

بازدید : 71
1403/01/27

کاهش سرعت افزایش تقاضای نفت در جهان

میزان افزایش تقاضای جهانی نفت در حال کاهش است و انتظار می‌رود در سال جاری به 1.2 میلیون بشکه در روز و در سال 2025 نیز به 1.1 میلیون بشکه در روز کاهش یابد...

بازدید : 83
1403/01/26

تحولات رشد اقتصادی از منظر اقلام هزینه نهایی

در این گزارش به طور خلاصه وضعیت تولید ناخالص داخلی از منظر اقلام هزینه نهایی و رشد آن طی بازه زمانی فصل نخست 1400 الی فصل پاییز 1402 با تاکید بر عوامل تعیین کننده رشد سرمایه‏ گذاری و اجزای آن مورد بررسی قرار گرفته است...

بازدید : 215
1403/01/21

تورم

به استناد داده ‏های مرکز آمار ایران، میانگین ساده تورم سالانه ایران طی سال‏ های 1398 الی 1402 نزدیک به 40 درصد ( 39.6 درصد) و طی سه سال اخیر (با کسب نرخ‏ هایی در بازه 40.2 الی 45.8 درصد) برابر با 42.2 درصد بوده است...

بازدید : 218
1403/01/18

وندورلیست شماره 149 ستصا

اسفند 1402

بازدید : 205
1402/12/28

تلفن : 88342600 , 88348113
فکس : 88345639

آدرس : تهران، بلوار کریم خان زند، بین ایرانشهر و خردمند جنوبی، پلاک 102، طبقه 6شرقی، کد پستی:1584774847
ساعت کاری : شنبه الی سه شنبه ساعت 8 صبح الی 5 بعد از ظهر (چهارشنبه 8 صبح الی 4 بعد از ظهر)

ارسال ایمیل

ما را دنبال کنید ...

طراحی و اجرا : ارتعاش گستر ایرانیان