الکترونیکی شدن همه فرآیند خدمات تجارت خارجی کشور تا پایان 1400


 
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، علی رهبری امروز در نشست خبری یک سالگی رتبه‌بندی کسب و کارهای اینترنتی که به صورت مجازی برگزار شد، با بیان اینکه عنوان مخفف (تتا) برای توسعه تجارت الکترونیکی انتخاب شده است، اظهارداشت: هم اکنون بخشی از فرآیندهای صدور کارت بازرگانی با دخالت عامل انسانی و بخشی نیز بصورت الکترونیکی انجام می‌شود، اما امیدواریم این فرآیند بزودی بدون دخالت کامل عامل انسانی انجام شود.
رئیس مرکز توسعه تجاری الکترونیکی با بیان اینکه امیدواریم تا پایان امسال خدمات حوزه تجارت وزارت صمت به صورت الکترونیکی انجام شود، افزود: علاوه بر الکترونیکی شدن خدمات این حوزه در تلاش هستیم تا خدمات این حوزه تا پایان سال جاری یا حداکثر تا پایان سه ماهه سال 1401 هوشمند شود.
وی افزود: بنابراین با اقدامات انجام شود همه خدمات مربوط به تجارت خارجی کشور تا قبل از گمرک و تبادل میان دستگاه‌ها تا پایان سال الکترونیکی می‌شود.
وی با اشاره به بکارگیری مناسب امضا الکترونیک در کشو، اظهار داشت: در حوزه ارائه نماد الکترونیک، کاهش، زمان صدور مجوز و تنظیم نظام رتبه بندی هم اقداماتی انجام شده است بطوری که امروز در یک سالگی رتبه بندی دو شرکت برای اجرای نظام رتبه بندی با ما همکاری می‌کنند و امروز تک اپراتوری در این حوزه وجود ندارد.
* ارزش مالی تجارت الکترونیکی در نیمه نخست امسال به 560 هزار میلیارد تومان رسید
در ادامه این نشست فرانک ابوالعصوم مدیر پروژه رتبه‌بندی کسب و کار الکترونیکی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صمت با اشاره به وضعیت تجارت الکترونیکی در کشور گفت: در نیمه نخست سال 1400 ارزش مالی تجارت الکترونیکی 560 هزار میلیارد تومان و تعداد معاملا تجارت الکترونیکی در کشور یک میلیارد و 894 هزار بوده است و همچنین 16 هزار و 389 اینماد اعطا شده است.
وی با بیان اینکه رتبه‌بندی کسب و کارهای اینترنتی از دی ماه 1398 آغاز شد، گفت: در این مرحله به روز رسانی پروفایل اینماد و انتشار عمومی سوابق کاری انجام شده و در آبان 1400 در مرحله عملیات اجرایی توسط موسسه رتبه‌بندی اعتباری پایا به عنوان اپراتور دوم ارزیابی و رتبه‌بندی کسب و کارهای اینترنتی قرار داریم.
ابوالمعصوم اظهار داشت: بیشتر عوامل نارضایتی از کسب و کارها مربوط به زمان ارسال، بسته‌بندی، پشتیبانی و هزینه ارسال و بیشترین عوامل رضایتمندی از کسب و کارها مربوط به طراحی و عملکرد وبسایت و کیفیت کالا و خدمات است.
وی در مورد تعداد کسب و کارهای اینترنتی اظهار داشت: حدود 305 هزار کسب و کار بصورت اینترنتی فعالیت می‌کنند اما به صورت رسمی 104 هزار کسب و کار بصورت اینترنتی فعالیت دارند که براین اساس می‌توان تخمین زد که حدود 600 تا 700 هزار نفر بطور مستقیم در حوزه کسب و کارهای اینترنتی فعالیت دارند.
* فرآیند صدور کارت بازرگانی با تاخیر 2 روزه
محمد جواد هادی معاون تسهیل تجاری و توسعه کاربردهای مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صمت در این جلسه در رابطه با بروز برخی مشکلات در خصوص صدور کارت بازرگانی اظهار داشت: در اواخر سال گذشته مشکلاتی برای صدور کارت بازرگانی وجود داشت. با رایزنی میان وزارت صمت و قوه قضائیه وب سایت استعلام عدم سوء پیشینه کیفری در سامانه جامع تجارت مهیا شد و در اختیار وزارت صمت قرار گرفت اما اکنون این وب سایت به علت اینکه از سوی قوه قضائیه ارتباط با آن قطع شده قابل دسترسی نیست لذا برای رفع مشکل صدور کارت بازرگانی وب سرویس جایگزین از سوی قوه قضائیه بصورت برخط در اختیار وزارت صمت قرار دارد تا کار صدور کارت بازرگانی با وقفه مواجه نشود.
وی افزود: اما این موضوع به علتی اینکه متقاضی کارت بازرگانی برای دریافت گواهی عدم سوء پیشینه باید از طریق درگاه قوه قضائیه اقدام کند، باعث شده است تا زمان صدور کارت بازرگانی بین یک تا دو روز طولانی‌تر شود.
 
1400/09/07
نویسنده : مدیریت | بازدید : 851 نفر
کمیسیون های تخصصی کمیته اجرایی کارگروه ها

تلفن : 88342600 , 88348113
فکس : 88345639

آدرس : تهران، بلوار کریم خان زند، بین ایرانشهر و خردمند جنوبی، پلاک 102، طبقه 6شرقی، کد پستی:1584774847
ساعت کاری : شنبه الی سه شنبه ساعت 8 صبح الی 5 بعد از ظهر (چهارشنبه 8 صبح الی 4 بعد از ظهر)

ارسال ایمیل

ما را دنبال کنید ...

طراحی و اجرا : ارتعاش گستر ایرانیان